Leczenie kobiet w ciąży

Dla kobiety, okres ciąży jest bardzo ważnym momentem w życiu. Potrzebuje ona wtedy troskliwej opieki stomatologicznej, gdyż stan zdrowia jamy ustnej ma wbrew pozorom ogromny wpływ na przebieg ciąży. Jeśli planujesz powiększenie rodziny, powinnaś dokładnie zadbać o stan swojego uzębienia. W czasie ciąży gospodarka hormonalna organizmu jest zaburzona, co niestety nie służy zębom.

Najczęstszymi dolegliwościami u kobiet w ciąży w obrębie jamy ustnej są nasilające się zmiany próchnicze, choroby przyzębia, zwiększona ruchomość zębów, wrażliwość dziąseł na ból i krwawienie oraz przykry zapach z ust.

W trakcie ciąży dziąsła mogą częściej krwawić, czy też puchnąć. Przez te dolegliwości kobiety mogą odczuwać lekki ból dziąseł podczas mycia zębów, w efekcie czego myją je delikatniej i mniej starannie. Powyższe czynniki są też wynikiem zaniedbań higieny jamy ustnej, nasilonego łaknienia, częstego jedzenia i ciągłego podjadania słodkich lub kwaśnych produktów. To szczególnie sprzyja rozwijaniu się próchnicy. Wiąże się to również z kwaśnym odczynem śliny w okresie ciąży oraz uszkodzeniami szkliwa w wyniku wymiotów.

Kobieta powinna regularnie odwiedzać swojego stomatologa przed ciążą, a w jej trakcie ok. 2­- 3 razy.

Lekarz na bieżąco oceni stan zębów i podejmie decyzję, które zabiegi należy wykonać jeszcze w czasie ciąży, a z którymi można poczekać do rozwiązania. Kobiety nie powinny martwić się o leczenie ponieważ nie ma żadnych przeciwwskazań do stosowania u przyszłej mamy środków znieczulenia miejscowego. Zabiegi nie muszą być ani bolesne, ani stresujące. Kobieta powinna jednak uprzedzić lekarza o tym, że jest w ciąży, ponieważ w tym okresie nie można wykonywać zdjęć RTG. Jak wynika z badań naukowców, nieleczone stany zapalne i choroby zębów zwiększają ryzyko przedwczesnego porodu aż siedmiokrotnie!

Dental Max
Specjalistyczna Przychodnia Stomatologiczna