Leczenie kanałowe

W naszej klinice leczeniem kanałowym zajmuje się:

Endodoncję potocznie nazywa się leczeniem kanałowym. Dla większości osób, pojęcie to sięga najdalej w głąb zęba. Podczas leczenia endodontycznego zainfekowaną tkankę usuwa się z kanału, a następnie zastępuje ją plastycznym materiałem. Jeżeli ząb jest zakwalifikowany do leczenia kanałowego, oznacza to, że bakterie próchnicy przedostały się już do korzeni zęba. By to zrobić choroba musiała pokonać szkliwo, zębinę i dostać się do unerwionej miazgi zęba, która jest połączona z krwioobiegiem ogólnym. Taka sytuacja źle wpływa na ząb jak i na cały organizm (m. in. stawy, serce, nerki i inne narządy). Choroba ta wymaga podjęcia natychmiastowego leczenia.

Leczenie kanałowe jest niezbędne w momencie, kiedy dochodzi do zapalenia miazgi. Przyczyny takiego stanu moga być różne: głebokie ubytki próchnicowe, duże wypełnienia, urazy zębów.

Nowoczesne sprzęty, którymi dysponujemy m. in. mikroskop operacyjny, skaler endodontyczny i radiografia cyfrowa, umożliwiają skuteczne leczenie na jednej wizycie.

Etapy leczenia endodontycznego (kanałowego):

• Diagnoza - po wykonaniu zdjęcia RTG określa się liczbę kanałów.
  • Oczyszczenie korony zęba - ząb zostaje oczyszczony z bakterii próchnicy, a ścianki zęba opracowane są w sposób umożliwiający łatwy dostęp do wszystkich kanałów korzeni.
  • Oczyszczenie zakażonych kanałów - wszystkie kanały są oczyszczone z zainfekowanej miazgi. Następnie wykonywana jest dezynfekcja chemiczna eliminująca bakterie, które nie zostały usunięte mechanicznie.
  • Wypełnienie oczyszczonych kanałów - w korzeniach - puste kanały zostają wypełnione specjalnym preparatem, który skutecznie chroni przed ponownym przeniknięciem bakterii do wnętrza zęba.
  • Ostatnim etapem leczenia zęba jest przywrócenie zębowi jego naturalnego kształtu.

Leczenie endodontyczne jest konieczne nie tylko po to, by zachować ząb lub jego korzeń, ale też, by zapobiegać przewlekłym i ukrytym stanom zapalnym wpływającym na ogólny stan zdrowia.

W leczeniu endodontycznym bardzo ważne jest ułożenie korzeni zęba. Jeśli są one mocno zakrzywione lekarz endodonta może mieć spore trudności z całkowitym oczyszczeniem kanału, nawet gdy używa sprzętu najwyższej jakości. Leczenie kanałowe trwa zwykle 2 godziny (jeśli ząb ma mniej kanałów - 1,5 h). Zabieg ten wykonywany jest w znieczuleniu, dzięki czemu pacjent nie odczuwa dyskomfortu.

Podczas leczenia kanałowego lekarze korzystają z mikroskopu zabiegowego, który pozwala na bardzo dokładne oczyszczenie korzeni zęba z bakterii.

Duże przybliżenie, które zapewnia mikroskop, pozwala wykonać bardzo precyzyjną pracę w niewielkim polu zabiegowym (np. o wielkości 1mm). W endodencji pozwala to na:

• odnalezienie i wyleczenie głównych oraz dodatkowych kanałów korzeniowych zęba wraz z ich rozgałęzieniami, które w tradycyjnym leczeniu często pozostają niewidoczne dla lekarza,
  • usunięcie z kanału złamanych fragmentów narzędzi endodontycznych, wkładów koronowo-korzeniowych, czy też twardych cementów wypełniających kanał,
  • udrożnienie bardzo wąskich kanałów korzeniowych,
  • skuteczne leczenie w przypadkach o bardzo skomplikowanej i rzadko występującej anatomii systemu kanałów korzeniowych,
  • leczenie resorpcji korzeni zębów – schorzenia prowadzącego do utraty twardych tkanek zęba, a także kości wyrostka zębodołowego. Może ono być spowodowane zarówno przez czynniki patologiczne, jak i te wynikające z fizjologii.

Proces ten jest niezwykle szkodliwy i może doprowadzić do poważnych i nieodwracalnych zmian takich jak zanik zębiny, cementu, a nawet otaczającej kości.